Vorstschades
Zwakke plekken in een asfaltverharding kunnen door belasting van buitenaf leiden tot gaten en/of verzakkingen in het wegdek. Veel van deze zwakke plekken of gaten ontstaan in extreme warme of koude weersomstandigheden.
Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt hierdoor een ‘pokdalig’ uiterlijk en dit wordt ook wel rafeling genoemd.
Veel schades aan asfaltverhardingen beginnen door een lichte vorm van rafeling. Als er niets conserverends/preventiefs aan gedaan wordt, dan zullen ze vervolgens door kunnen groeien tot gaten of zelfs erger tot craquelé gaan leiden.
Rafeling kan op verschillende plekken en verhardingstypen voorkomen. Zo kan rafeling bij een oppervlakbehandeling leiden tot kale plekken in het steenrijke wegoppervlak, terwijl bij asfaltverhardingen dan zelfs gaten kunnen ontstaan door steenverlies. Plotselinge extreme rafeling, waarbij gaten ontstaan, zijn het meest duidelijke en vaakst voorkomende schadebeeld.
De gevolgen van rafeling van het wegdek zijn:
Rafeling van het wegdek kan door middel van de volgende onderhoudstechnieken verholpen worden:
Een selectieve oppervlaktebehandeling door middel van blowpatchen heeft vele voordelen. Zo is er minder nutteloos materiaalverbruik, kunnen reparaties sneller worden uitgevoerd en is er betere aansluiting op de overige ‘gezonde’ verharding. Daarnaast kan er ook nog op kosten worden bespaard.
Zwakke plekken in een asfaltverharding kunnen door belasting van buitenaf leiden tot gaten en/of verzakkingen in het wegdek. Veel van deze zwakke plekken of gaten ontstaan in extreme warme of koude weersomstandigheden.
Als er spanning in de asfaltconstructie zit en/of het asfaltbeton niet meer optimaal draagt, treedt er scheurvorming op. Aan het oppervlak kunnen dwarsscheuren, langsscheuren en/of grillige scheuren ontstaan.
Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt hierdoor een ‘pokdalig’ uiterlijk en dit wordt ook wel rafeling genoemd.
Craquelé is een ‘mozaïek’ van al dan niet met elkaar verbondenlengte- en dwarsscheuren. Dit schadebeeld ontstaat in de regel aan het einde van de structurele levensduur van een asfaltverharding.