Paverent
  • LinkedIn
  • Home
  • Diensten
    • Blowpatchen
    • Scheurvulling
    • Wegdekreparaties en Asfalteren
    • Oppervlakbehandeling
    • Half-verhardingen
    • Training en advies
  • Schadebeelden
    • Vorstschades
    • Scheuren
    • Rafeling
    • Craquelé
  • Nieuws
    • Projecten
  • Over PaveRent
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Organisatie
    • Locatie
    • Duurzaamheid
    • MVO
    • Impressum
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Rafeling

Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt hierdoor een ‘pokdalig’ uiterlijk en dit wordt ook wel rafeling genoemd.

Veel schades aan  asfaltverhardingen beginnen door een lichte vorm van rafeling. Als er niets conserverends/preventiefs aan gedaan wordt, dan zullen ze vervolgens door kunnen groeien tot gaten of zelfs erger tot craquelé gaan leiden.

Oorzaken van rafeling

  • Verkeersbelasting
  • Aanzetten van asfaltstroken of freesbakken
  • Weggedeeltes die vaak lang nat blijven
  • Veroudering van het bindmiddel

Rafeling kan op verschillende plekken en verhardingstypen voorkomen. Zo kan rafeling bij een oppervlakbehandeling leiden tot kale plekken in het steenrijke wegoppervlak, terwijl bij asfaltverhardingen dan zelfs gaten kunnen ontstaan door steenverlies. Plotselinge extreme rafeling, waarbij gaten ontstaan, zijn het meest duidelijke en vaakst voorkomende schadebeeld.

Gevolgen van rafeling

De gevolgen van rafeling van het wegdek zijn:

  • Minder vlakheid in het spoor daar waar het verkeer rijdt
  • Minder stroefheid (van bijvoorbeeld oude oppervlakbehandelingen)
  • Minder comfort voor de weggebruikers
  • Meer geluidshinder voor weggebruikers en omgeving
slijtlaag-paverent-IMG_2340

Onderhoudsmaatregelen voor het herstellen van rafeling

Rafeling van het wegdek kan door middel van de volgende onderhoudstechnieken verholpen worden:

  • Aanbrengen van een nieuwe oppervlakbehandeling (slijtlaag)
  • Aanbrengen van een Emulsie Asfalt Beton (EAB)
  • Een combinatie van een oppervlaktebehandeling en EAB
  • Selectieve oppervlaktebehandeling middels de ‘blow-patcher’.

Een selectieve oppervlaktebehandeling door middel van blowpatchen heeft vele voordelen. Zo  is er minder nutteloos materiaalverbruik, kunnen reparaties sneller worden uitgevoerd en is er betere aansluiting op de overige ‘gezonde’ verharding. Daarnaast kan er ook nog op kosten worden bespaard.

Voor aanleg, onderhoud en/of advies voor uw asfaltweg of half-verharding bent u bij PaveRent aan het juiste adres

CONTACT

Vorstschades

Zwakke plekken in een asfaltverharding kunnen door belasting van buitenaf leiden tot gaten en/of verzakkingen in het wegdek. Veel van deze zwakke plekken of gaten ontstaan in extreme warme of koude weersomstandigheden.

Scheuren

Als er spanning in de asfaltconstructie zit en/of het asfaltbeton niet meer optimaal draagt, treedt er scheurvorming op. Aan het oppervlak kunnen dwarsscheuren, langsscheuren en/of grillige scheuren ontstaan.

Rafeling

Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt hierdoor een ‘pokdalig’ uiterlijk en dit wordt ook wel rafeling genoemd.

Craquelé

Craquelé is een ‘mozaïek’ van al dan niet met elkaar verbondenlengte- en dwarsscheuren. Dit schadebeeld ontstaat in de regel aan het einde van de structurele levensduur van een asfaltverharding.

Contact

Hochtweg 3
7475 SH  Markelo
Nederland

info@paverent.nl
+31 (0)6 53 10 30 84

Ga snel naar

  • Contact
  • Impressum
  • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Duurzaamheid
  • MVO
  • Blowpatchen
  • Scheurvulling
  • Oppervlakbehandeling
  • Wegdekreparaties en Asfalteren
  • Half-verhardingen

Recente berichten

  • PaveRent hét duurzame alternatief!
  • PaveRent en de uitdagingen van The Global Goals!
  • De totaaloplossing van PaveRent
  • Voordelen van half-verhardingen?
  • Blowpatchen – The Movie
© Copyright Paverent - Webdesign door VerzinHet Fotografie
  • LinkedIn
Scroll naar bovenzijde