Vorstschades
Zwakke plekken in een asfaltverharding kunnen door belasting van buitenaf leiden tot gaten en/of verzakkingen in het wegdek. Veel van deze zwakke plekken of gaten ontstaan in extreme warme of koude weersomstandigheden.
Schadebeelden* in een weg zijn de visuele signalering van gebreken. Als gevolg van slijtage en degradatie van het wegdek zie je deze dagelijks om je heen. Voorbeelden hiervan zijn vorstschades, scheuren, rafeling en craquelé.
Het optreden van een schade betekent niet dat gelijk het hele wegdek vervangen hoeft te worden. Door op een goede manier reparaties uit te voeren kunnen de schades goed hersteld worden. Hiervoor kunnen gangbare reparatiemethodes worden ingezet. In het kader van duurzaamheid, snelheid en kosten is blowpatchen ons inziens dé reparatiemethodiek voor de toekomst.
In onderstaande matrix schadebeelden tref je in een overzichtelijke weergave de schadebeelden in relatie tot de door ons ontwikkelde en toegepaste reparatiemethodes aan. Zo kun je op eenvoudige wijze de meest geschikte reparatiemethode kiezen voor uw schadebeeld(-en). Indien je meer informatie wenst over de reparatiemethodes, dan kun je hier naar onze Diensten gaan of naar de pagina met Veel gestelde vragen. Hier hebben wij meerdere vragen en antwoorden voor u uitgewerkt per dienst, teneinde u van een goed advies te kunnen voorzien.
Mochten uw vraag/antwoord er onverhoopt toch niet tussen staan, dan kunt u ook vrijblijvend contact opnemen middels ons contactformulier
BLOWPATCHEN | OPPERVLAK BEHANDELING | SCHEUR-INJECTIE | WEGDEKREPARATIES en ASFALTEREN | HALF-VERHARDINGEN | |
---|---|---|---|---|---|
Geschikt voor repareren van vorstschades/gaten | Ja | Nee | Nee | Ja | Nee |
Geschikt voor repareren van scheuren | Ja | Nee | Ja | Nee | Nee |
Geschikt voor repareren van rafeling | Ja | Ja | Nee | Nee | Nee |
Geschikt voor repareren van craquelé | Ja | Nee | Nee | Ja | Nee |
Geschikt voor repareren van andere typen wegverharding | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Zwakke plekken in een asfaltverharding kunnen door belasting van buitenaf leiden tot gaten en/of verzakkingen in het wegdek. Veel van deze zwakke plekken of gaten ontstaan in extreme warme of koude weersomstandigheden.
Als er spanning in de asfaltconstructie zit en/of het asfaltbeton niet meer optimaal draagt, treedt er scheurvorming op. Aan het oppervlak kunnen dwarsscheuren, langsscheuren en/of grillige scheuren ontstaan.
Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt hierdoor een ‘pokdalig’ uiterlijk en dit wordt ook wel rafeling genoemd.
Craquelé is een ‘mozaïek’ van al dan niet met elkaar verbondenlengte- en dwarsscheuren. Dit schadebeeld ontstaat in de regel aan het einde van de structurele levensduur van een asfaltverharding.