Paverent
  • LinkedIn
  • Home
  • Diensten
    • Blowpatchen
    • Scheurvulling
    • Wegdekreparaties en Asfalteren
    • Oppervlakbehandeling
    • Half-verhardingen
    • Training en advies
  • Schadebeelden
    • Vorstschades
    • Scheuren
    • Rafeling
    • Craquelé
  • Nieuws
    • Projecten
  • Over PaveRent
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Organisatie
    • Locatie
    • Duurzaamheid
    • MVO
    • Impressum
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Vorstschades

Zwakke plekken in een asfaltverharding kunnen door belasting van buitenaf leiden tot gaten en/of verzakkingen in het wegdek. Veel van deze zwakke plekken of gaten (ook wel ‘potholes’ genoemd) ontstaan in extreme warme of koude weersomstandigheden.

Vorstschades zijn de laatste jaren het meest bekend geworden en hebben direct een negatieve invloed op de verkeersveiligheid en vragen om een snelle oplossing.

PaveRent__Blowpatchen_Vorstschades_4000a.jpg
vorstschades-repareren-paverent

Oorzaken van vorstschades en gaten

  • Hoge aslasten (vrachtverkeer)
  • Vermoeiing en/of overbelasting van het asfalt
  • Ongunstige aanlegcondities
  • Ernstige rafeling van deklagen
  • Plaatselijke ontmengingen in de deklaag (geen homogeen mengsel)
  • Het uitrijden van stukken craquelé
  • Een slechte verdichting van de deklaag (moeilijk verwerkbaar mengsel)
  • Combinatie van deze factoren

Gevolgen van gaten in het wegdek

Gaten in het wegdek als gevolg van vorstschades leveren meteen een gevaar op voor alle weggebruikers. Bezweken plekken in de asfaltverharding vragen dan ook direct om de juiste onderhoudsmaatregel.

asfaltreparatie-vorstschades-wegdekreparatie- EAB-paverent
vorstschade-schadebeeld-paverent

Onderhoudsmaatregelen voor het herstellen van vorstschades en gaten

De wegbeheerder heeft altijd de taak dit soort schade direct en adequaat op te lossen. Voorheen werd voor de spoedreparaties vaak gebruik gemaakt van koud-asfalt. Op een later moment werd dan de definitieve maatregel uitgevoerd door reparatie met warm asfalt.

Door de nieuwe onderhoudstechniek, genaamd ‘blow-patchen’ is spoedreparatie met koud-asfalt respectievelijk reparatie met warm asfalt overbodig. Met blowpatchen worden vorstschades in één keer doeltreffend en langdurig gerepareerd.

Vragen over asfaltonderhoud? Informeer naar de beste oplossing, jouw probleem is onze uitdaging!

CONTACT

Vorstschades

Zwakke plekken in een asfaltverharding kunnen door belasting van buitenaf leiden tot gaten en/of verzakkingen in het wegdek. Veel van deze zwakke plekken of gaten ontstaan in extreme warme of koude weersomstandigheden.

Scheuren

Als er spanning in de asfaltconstructie zit en/of het asfaltbeton niet meer optimaal draagt, treedt er scheurvorming op. Aan het oppervlak kunnen dwarsscheuren, langsscheuren en/of grillige scheuren ontstaan.

Rafeling

Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt hierdoor een ‘pokdalig’ uiterlijk en dit wordt ook wel rafeling genoemd.

Craquelé

Craquelé is een ‘mozaïek’ van al dan niet met elkaar verbondenlengte- en dwarsscheuren. Dit schadebeeld ontstaat in de regel aan het einde van de structurele levensduur van een asfaltverharding.

Contact

Hochtweg 3
7475 SH  Markelo
Nederland

info@paverent.nl
+31 (0)6 53 10 30 84

Ga snel naar

  • Contact
  • Impressum
  • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Duurzaamheid
  • MVO
  • Blowpatchen
  • Scheurvulling
  • Oppervlakbehandeling
  • Wegdekreparaties en Asfalteren
  • Half-verhardingen

Recente berichten

  • PaveRent hét duurzame alternatief!
  • PaveRent en de uitdagingen van The Global Goals!
  • De totaaloplossing van PaveRent
  • Voordelen van half-verhardingen?
  • Blowpatchen – The Movie
© Copyright Paverent - Webdesign door VerzinHet Fotografie
  • LinkedIn
Scroll naar bovenzijde